MDD - Den proti násilí

1. června 2010 v 19:34 | Mgr. Kateřina Prucková |  školní rok 2009/2010


V letošním roce jsme Den dětí spojili s naším mezinárodním projektem Comenius. Aktivitám, které měly vést žáky v duchu našeho hesla "Společně proti násilí" k vzájemné spolupráci a porozumění, jsme věnovali poslední tři vyučovací hodiny.
Přípravy začaly už daleko dříve a pomohli nám i sami žáci. Deváťáci se ve výtvarné výchově změnili na výrobní manufakturu a s velkou vervou a odhodlaností stříkali šablonami loga školy, projektu a celého programu na 130 bílých triček, která měla být překvapením a závěrečný dárkem celého slavnostního dne.
S programem začali žáci ve svých třídách, kde od třídních učitelů získali prázdné "Průkazy kamaráda". Stejně jako u řidičského průkazu si i tento museli zasloužit různými zkouškami.
Jako první je čekala zkouška v naslouchání. Romana a Hanka, žákyně 8. ročníku, které strávily týden na výměnném pobytu v Litvě, si pro ně přichystaly spoustu fotografií a zajímavého vyprávění. Děti se měly možnost ptát na jejich zážitky, pocity a vše, co považovaly za zajímavé. Děvčata jim na konci besedy dala minitestík a pokud jej dvojice zvládly, pak jim udělila první podpis "zkušebního komisaře".
Další body už děti získaly přímo od svých spolužáků, a to tehdy, když si navzájem pomohly projít "Labyrintem přátelství" a dokázaly tak svoji obětavost a trpělivost. Vedly totiž pouze slovy "slepého" spolužáka cestou na papíře, ze které nesměl vybočit. Ve tvářích všech průvodců se odráželo napětí a neskutečná snaha, které obvykle končily ve stavu vyčerpání vítězným oddychnutím. Svoji spolehlivost si pak vyzkoušely ještě ve trojicích, kdy se prostřední žák, který měl opět zavázané oči, musel spolehnout na dva své kamarády a volně padat do prostoru, ve kterém ho oni zachraňovali. Na závěr opět stvrdil svým podpisem, že se s nimi cítil v bezpečí a že se na ně skutečně mohl spolehnout. Je nutné dodat, že do těchto aktivit se děti tak zabraly, že nikoho ani nenapadlo ostatní jakýmkoliv způsobem ohrozit a nepomoci jim. Snad také proto, že si roli "slepého" mohli všichni vyzkoušet na vlastní kůži.
Největším problémem byl poslední bodík, který žáci dostali od starostů svých tříd a po "třídní poradě". Měli totiž předem stanovený úkol, že v průběhu těchto tří hodin bude uzavřen "stav přátelství", kdy by žádné z dětí nemělo ublížit fyzicky, psychicky nebo jen slovně spolužákovi a ostatním kolem. Chtěli jsme tak reagovat na výsledek mezinárodní ankety z počátku rok, ze které jsme sice vyšli jako vítězové (naši žáci se ze všech dotazovaných škol cítí nejbezpečněji a nejjistěji), ale nelíbí se jim pošťuchování, nadávání a obtěžování přímo ve třídě od spolužáků. I tohle bychom se rádi pokusili změnit. A jak se ukázalo, některým skutečně dělá velké problémy být k ostatním ohleduplný, neobtěžovat ho svým chováním a nešťouchnout si, když jde zrovna někdo okolo. Ale po vzájemných rozhovorech v kruhu se potvrdila svátečnost okamžiku a ony drobné hříchy si děti navzájem odpustily.
A závěr? Odměnou za toto snažení jim byla ona trička, která si navzájem na památku děti podepsaly, vytvořily na ně kamarádské vzkazy a smajlíky a užily si prostě přátelství až do konce. A jestli se jim akce líbila? To můžete vidět i z toho, že podepisování a malování pokračuje v průběhu celého tohoto týdne a děti se k ní ve vzpomínkách často vracejí.
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama